Honey.

För några månader sedan så läste jag lite om hur man kunde bleka håret på ett naturligt sätt, utan att skada sitt hår. På youtube pratade de om hur man kunde bleka håret med honung. HONUNG?! Jag tyckte att det lät hur konstigt som helst men också spännande så jag läste på lite mer om ämnet och metoden. I honung finns ett ämne som heter väteperoxid och som aktiveras när det kommer i kontakt med vatten.

Det finns olika "recept" som man kan testa på sitt hår och jag har nu testat tre olika under veckan som gått. 

Recept 1: En del honung, två delar balsam och lite kanel. 
Recept 2: Två teskedar honung, tolv teskedar distillerat vatten och lite kanel.
Recept 3: Samma som det första men jag hade även i kokosolja och lite citron. 

Allt ska blandas i en burk med lock och så ska man låta det stå och "verka" i 10-15 min. Efter det så har man i allt i håret och täcker håret med typ en plastpåse eller liknande. Första gången lät jag allt verka i cirka en timme. De andra gångerna lät jag det verka i 3-4 timmar.

Jag var lite tveksam först men man kan faktiskt se en skillnad på mitt hår. Redan efter första gången så blev håret lite ljusare, mest upptill dock och jag antar att det är på grund av att jag har färgat mitt hår och har en utväxt. 


Jag har inga bra före-bilder så den här får duga...



Efter:



Visst kan man se en skillnad iallafall? Nu är håret lite mer BRUNT än brunsvart som det var innan.

Jag älskar att testa naturliga recept och fixa och trixa så det här var jättekul! Jag vill göra det varenda dag nu men ska nog låta håret vila lite, man ska ju inte tvätta håret varje dag!


Kommentarer
Postat av: Fahmi

Det fungerade ju jättebra!

2012-06-01 @ 22:53:56
Postat av: zamana

Men jösses vilken skillnad!! Ska jag prova, behöver egenligen gå till frissan och bleka den 2 om inte 3 cm långa utväxten men ska fan prova detta!!!

Du blev super fin i håret!! :)

2012-06-02 @ 04:43:22
Postat av: Sumana

Åh, så fint!

Visste inte att man kunde bleka håret med honung, men det verkar ju fungera bra. :)

Kanske är värt att testa? Skulle vilja ha lite ljusare hår nämligen..

2012-06-03 @ 11:04:24
Postat av: Roxana

Skitbra ju, vill också testa!!

2012-06-06 @ 15:26:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0