Objekt.

Jag är trött på att leva i en sexistisk värld, i en värld där kvinnor ses som objekt. En kvinna "ska" vara sexig och attraktiv. En kvinna "ska" raka sig och vara stylad från topp till tå -  varje dag. 
Underkläder ska alltid vara sexiga och varenda nagel ska alltid vara målad. 

Alla bilder ska alltid fokusera på kvinnans kropp, kvinnans utseende. Rumpan ska vara perfekt utan bristningar eller celluliter. Brösten ska vara stora, runda och inte hänga som hundöron - även efter graviditet. 

Redan när flickor är små så får de höra "Vad söt du är!" "Vad fin du är!" och det sitter i. Tjejer ska ALLTID se bra ut, dvs enligt medias ideal. Medias ideal som har blivit de flestas ideal. Photoshop är idealet. Bilderna man ser i tidningarna är inte äkta. 

Varför kan man inte istället säga "Du är så duktig på att räkna!" eller "Vad snäll du är idag!"? Nu menar inte jag att man ALDRIG ska kommentera någons utseende, för det är trevligt med en fin kommentar då och då. Jag vill bara att alla ska försöka att inte fokusera så mycket på utseendet, speciellt när det gäller barn. 

Det är en äcklig värld vi lever i. Varför ska kvinnor alltid ses som objekt? Vi föddes inte för att endast behaga män. Det finns dock väldigt många fina människor därute som aldrig skulle vara respektlösa mot kvinnor eller utnyttja dem. Men så finns det också många som tar sig rätten att skrika saker efter kvinnor... Jag har själv hört en hel del och det är inte roligt. Man vill inte få busvisslingar, man vill inte höra främlingar säga att ens rumpa är fin eller få frågan: "Hur mycket?"

En vän här i Vancouver berättade att en vinterdag förra året så var det några killar som frågade henne hur mycket hon kostade...  Så HEMSKT! 

Det jag egentligen vill säga med detta inlägg är att visst, man vill se snygg ut och man vill ha komplimanger men man vill ses som en människa, inte ett objekt. Man vill höra att man är duktig och intelligent. 

Jag vet att vi ALLA är rätt så värdelösa när det kommer till detta, även jag, men den senaste tiden så har jag försökt ge komplimanger som inte handlar om personens utseende. Jag själv blir extra glad om någon säger att jag är duktig på någonting. Jag verkligen HATAR när främlingar säger att jag är "sexig". Usch, det ordet är så himla äckligt. 

Detta inlägg är lite all over the place men hade inte planerat att skriva detta. Fick bara höra en liten historia idag och läste även om hur de gärna fotar volleybollspelarnas rövar i OS, och detta ledde till att jag ville skriva något lite snabbt... Haha! 

Som sagt, människor älskar att få komplimanger - se bara till att allt inte handlar om det yttre.



En "ful" bild.



Kommentarer
Postat av: fatima.nilsson

Klokt skrivet! Vi kvinnor är heller inte alltid så snälla mot varandra. Bra på att trösta i motgång, men inte alltid lika pigga på att vara glad för varandras framgångar. Kram.

2012-08-18 @ 11:50:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0