Bake it. Eat it.

Häromdagen bakade jag bröd och det var så himla enkelt och GOTT att jag känner att jag måste dela med mig! ALLA borde baka bröd, någon gång i livet! Det är inte så jobbigt som man tror. Jag har inte ens en "maskin" som hjälper mig utan jag blandar bara med en träslev. 

Detta bröd är gott som det är men även med olika slags pålägg. Jag har ätit det med jordnötssmör och fy faan så gott det är!

Du kan även använda degen till pizza! Receptet är på engelska, men jag tror att ni förstår ändå.


2 ½ C warm water
6 Tbsp sugar (jag använde bara 3 tbsp)
3 Tbsp yeast
2 Tbsp oil (jag använde 1 tbsp kokosolja och 1 tbsp olivolja)
6 C flour (can use white or wholemeal)
2 tsp salt
1 tsp baking powder

Stir water, yeast, sugar and oil together. Leave for 5 minutes until it becomes frothy on top. Add flour, salt and baking powder. Mix well. Knead. Roll out if making a pizza base or shape for use as buns / bread / loaf. Paint with oil or milk (if you can be bothered). Bake at 200 degrees Celcius for 10-15 minutes.


Ok, för att hjälpa er lite extra:
Tbsp = Matsked
Tsp = Tesked
1 Cup = 2,3 dl



Av detta recept fick jag ungefär 11 "bullar".

Kommentarer
Postat av: mami

Hembakat bröd är absolut det godaste. Bra jobbat!

2012-06-19 @ 20:17:22
Postat av: Roxana

Åh vad gott det ser ut. Skulle säkert vara supergott med smör och ost med en kopp te till! YUM

2012-06-20 @ 16:01:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0